diumenge, 24 de gener de 2010

Berlin i Amreeka

Der aufhaltsame aufstieg des Arturo Ui és una obra de Bertold Brecht que, amb direcció Heiner Müller, s'ha pogut veure a al Teatre Lliure de Barcelona. Ha estat realment un plaer per a privilegiats, perquè només s'han fet dues funcions a la nostra ciutat. El Berliner Ensemble (pàgina web del teatre), la companyia fundada pel mateix Brecht, segueix jugant un paper fonamental a les arts escèniques europees. Entre d'altres raons, potser pel fet que el discurs de Brecht, lluny d'haver quedat obsolet, se'ns mostra obstinadament actual. En aquesta representació, Martin Wuttke (a qui podeu recordar en el paper de Hitler a Inglorious Basterds de Tarantino) i, molt especialment, Jurgen Holtz es mostren com el que són: dos autèntics monstres de l'escenari.

Si canviem de continent i llenguatge, caldrà parlar d'Amreeka, film dirigit per Cherien Dabis, una americana d'origen àrab que, al seu primer llargmetratge, retrata amb una mirada suggerent l'emigració palestina als Estats Units. El temps (durant la invasió d'Iraq del 2003) i el lloc (Ilinois) situen la trama en una posició privilegiada que ens mostra els límits del "somni americà". Tot i que la protagonista és Nisreen Faour, també apareix -com no!- l'actriu fetitxe del cinema àrab: Hiam Abbass. Des d'una perspectiva purament ingüística, és molt interessant escoltar com els personatges es comuniquen en un nou idioma, barreja d'àrab i anglès. Tot un retrat, també, de com les llengües es comporten a l'exili.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada